Varemottak

Varmottak i InStock gjørt det enkelt for lagermedarbeiderne å ta i mot bestillinger fra dine leverandører. InStock er hele tiden oppdatert med hvilke bestillinger som venter på å bli tatt i mot på lageret. Hele mottaket gjøres via InStock og det er ikke behov for å finne en PC for å gjøre jobben.

Varemottak foretas basert på en bestilling i ERP-systemet. Alle åpne bestillingslinjer vises med gjenstående antall. Aktuelle linjer velges og antall mottatt angis. Dersom mottatte varer har en strekkode tilgjengelig kan denne skannes for å finne riktig varelinje. Når varemottaket bekreftes ferdig oppdateres bestilling i ERP-systemet tilsvarende.

Den som tar i mot varer tar i mot det som faktisk kommer. Er det avvik enten at det kommer for få, for mange eller at feks varer er skadet kan InStock brukes til å enkelt rapportere avvik.

Gangen i et varemottak

Fra hovedmenyen trykker man seg inn på varemottak.

Man vil da komme inn på en liste som viser alle bestillinger som er forventet å komme inn. Hvilke bestillinger man ønsker å vise her er så klart konfigurerbart.

Hvis det navigeres til fanen "Igangværende" vil det vises brukerens og/eller andre brukeres igangværende varemottak.

For å komme i gang med selve varemottaket trykker du på den bestillingen du har fått inn varer på.

Her kan man også søke opp en bestilling ved å enten trykke på forstørrelsesglasset eller skanne en vare med terminalen. Du vil da bli tatt inn til bestillingen med den varen du har skannet.

Inne på bestillingen vil du kunne se de varene som er bestilt og hvilket antall.

Dersom det er satt opp blir det også foreslått en lokasjon hvor varen skal legges.

I dette tilfellet har vi valgt å ha en egen mottakslokasjon. Da legges varene på denne lokasjonen etter mottak og må deretter flyttes til den hyllen det skal ligge på. På denne måten vil man kunne gjøre hele mottaket først så man slipper å ta med seg èn og èn vare på veien inn til hyllen varen skal ligge.

For å registrere varemottaket tar man å enten legger inn antallet som er mottatt eller skanner èn og èn vare eller forpakning til alle varene er mottatt.

Trykk så haken for å registrere mottaket.

Når alt er mottatt trykker du på papirflyet oppe i høyre hjørnet for å sende mottaket inn til bedriftens ERP-system.

Er alle varene på bestillingen mottatt blir bestillingene ferdigmeldt i ERP-systemet. Dersom noe ikke er levert vil dette avviket vises og man kan ta en beslutning på hva som skal gjøres med bestillingen.

Anbefalinger

Det anbefales at varene mottas til en felles ankomstlokasjon for å bekreftet og lagerført mottaket som raskt som mulig. Deretter kan varene flyttes til riktig hyllelokasjon når man har tid til dette. Alternativ kan løsningen konfigureres til å foreslå at varene skal mottas direkte til plukklokasjon.