Stadion med InStock

Stasion med Instock2.png

Stadion AS kan presenteres som ny kunde og bruker av InStock.

Stadion er ikke som kjeder flest. Mens de andre sportskjedene satser på uniformerte butikker med like varer, dyrker Stadion individualisme og ulikhet. Sport og friluftsliv dreier seg om fritid, glede og prestasjon.

Med Stadion som ny kunde har vi tilført ny funksjonalitet i standard InStock, slik at løsningen har blitt enda større. En nyutviklet ERP-service mot Visma Business sørger for god integrasjon mot ERP og samtidig er løsningen integrert med Consignor for god flyt mot transport og logistikk.

Et spennende prosjekt med en engasjert og rydding kunde, med norges mest strøkne lager.

Les hva Kåre Nilsen, Lager- og Logistikksjef i Stadion skriver om valg av iSYS som leverandør:


Vi mener selv å ha veldig god kontroll på vareflyten -/ logistikken vår. Gode kontrollrutiner fra varene står på rampen til de er varemottatt, plukket, vareleveranser butikkene våre, lagertellinger og fakturamottak.

I tillegg vet vi når våre innkjøp forventes ankomme vårt lager og jobber proaktivt i forhold til det.

Det vi også vet er at bak alle disse kontrollrutinene ligger masse manuelt arbeid som er en reel kostnadsdriver. Dette har vi løftet opp og kjørt grundige prosesser.

Det er mange WMS leverandører i markedet. Vi begynte for vel et år siden å sondere terrenget, og for oss var det viktig å finne en samarbeidspartner og ikke en leverandør.

WMS er levende og må stadig utvikles, derav viktig for oss å finne en partner vi kunne samarbeide med over tid.

AlleStadionNye8_web.jpg

Noen av hoved-kravspesifikasjonene i prosjektet:

  • Finne samarbeidspartner Stadion kan utvikle seg sammen over tid.

  • Et WMS som er et ferdig produkt med utviklingsmuligheter i forhold til vekst og smarte løsninger.

  • Et WMS som et hjelpeverktøy og fleksibilitet.

  • Driftsstabilitet og support, levere hardvare tilpasset systemet.

  • En samarbeidspartner som kunne tilby forutsigbare kostnadsrammer for systemet, men også en forventet besparelse i forhold til investeringen.

Integrasjonssystemer AS skilte seg tidlig ut i prosessen av valg av samarbeidsparter og InStock WMS. De presenterte et ferdigprodukt som vi kjente med en gang at passet oss veldig bra. En kostnadsramme som absolutt kan regnes hjem og er forutsigbar.

Måten InStock ble presentert på var veldig profesjonelt og betryggende. En ting er produktet som skulle leveres, men veien til drift kan være krevende om man ikke setter opp skikkelige prosjektfaser og gjør en grundig analyse sammen i forkant.

Jeg overbevist om at mye av grunnen for suksessen vi har hatt med implementeringen ligger i gode for-prosjekter. 

I prosjektmøtene har vi avklart, diskutert og landet en gjensidig forståelse og forventning av prosjektet. Da slipper man også uforutsette kostnader i etterkant, veldig klart hva som blir levert og ansvarsfordeling.

En annen suksessoppskrift har vært at vi har hatt med våre ansatte på lageret i prosessen. Det er de som har «skoene» på beina kjenner hvor det trykker. Det har helt klart bidratt til at implementeringen har gått smidig. Nå har vi fått et system de har blitt kjent med på forhånd og vært med å bestemme, noe som også gjør at vi er veldig trygge på valget av InStock.

Etter noen uker med testing driftet vi med InStock fra begynnelsen av oktober 2020 og oppstarten har gått veldig bra. Ansatte har merket vesentlig bedre flyt i sine arbeidsoppgaver og gledelig å se entusiasmen som foreligger om dagen. Noe innkjøringsrusk må regnes med, da dette er et stort prosjekt som skal spille sammen. Det «lille» vi har hatt ble fortløpende ryddet av veien.

Vi har en helt annen flyt og frekvens i varemottaket, plukk av ordrer og avsendelser. Allerede nå har InStock begynt tilbakebetalingen av investeringen.

Nå har vi i større grad en digital hverdag hvor det blir mindre og mindre papirhåndtering uke for uke. Vi har tatt i bruk elektroniske varemottak, noe som gir helt annen effektivitet og er kostnadsbesparende. Vårt mål er at papir skal helt ut og hele flyten være digital.

Vi har fått et lokasjonssystem som gir veldig god kontroll. I skrivende stund er vi i utarbeidelse av oppfyllingslister basert på ordrer pr. dag.

Det gir oss muligheten å være proaktive å fylle lokasjoner før de normalt ville gått tomme utover dagen, og gir ordre stillere bedre flyt og færre stopp.

Integrasjonssystemer tufter mye av sin hardvare på Zebra produkter. Vi kjenner disse produktene fra før gjennom våre etikett-skrivere. Når har vi i tillegg håndterminaler av samme merke og fungerer perfekt.

Gode kommunikasjoner, ryddig skjerm med tydelig valgfunksjoner og lynrask skanning.

En forutsetning for å lykkes er å ha et godt nettverk på lageret. Vi visste før prosjektet startet at det var en usikkerhetsfaktor hos oss. Det viste seg raskt at vi måtte oppgradere vårt nettverk og byttet ut alt sammen.

Også her ble vi ivaretatt av Integrasjonssystemer og satt i kontakt med en av deres underleverandører. I løpet av en ukes tid var dette på plass og alt fungerer perfekt, i tillegg til konkurranse dyktig pris.

For framtiden ser vi for oss et langt og fruktbart samarbeid med Integrasjonssystemer AS. Kostnadseffektiv logistikk er viktigere enn noen gang. Samtidig er det ferskvare og man må være framoverlent, finne gode løsninger og tilpasse oss verden der ute.

Vår logistikk skal også være et konkurransefortrinn for våre butikker. Vi er veldig glade for, trygge på at vi får et langt og fruktbart samarbeide med Integrasjonssystemer og kan spille hverandre gode.

Et annet viktig punkt er at vi nå er en del av et større fellesskap hvor gode innspill fra andre kunder, kan bli til gode løsninger i InStock og som alle kan ta nytte av.

Avslutningsvis må vi berømme kompetansen og de ansatte i Integrasjonssystemer AS. Her er det høy fagkunnskap i alle ledd og virkelig «passion.» for det de driver med. I tillegg en usedvanlig serviceinnstilling til oss og våre forventninger.


Moss 07.11.2020

Kåre Nilsen

Lager/logistikksjef

Stadion AS

Forrige
Forrige

Etman - ny kunde og bruker av FEED

Neste
Neste

Møt Temptech - en godt modnet kunde